Mindful Zelfcompassie

MINDFUL ZELFCOMPASSIE (Mindful Self-Compassion). 

Deze prachtige training is gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van Kristin Neff en het klinische perspectief van Christopher Germer.

Compassie, en dan met name compassie voor jezelf, wordt steeds meer erkend en omarmd. Deze training brengt meer mildheid in het alledaagse leven. Meer veerkracht in de momenten dat we moeilijkheden en stress op het werk ervaren, ons afgewezen voelen, met fysieke beperkingen geconfronteerd worden, of met financiële moeilijkheden of zaken als verlies, verdriet en emotionele pijn.

Zelfcompassie wordt gedefinieerd met 3 pijlers: vriendelijkheid naar jezelf, een gevoel van gedeelde menselijkheid, en een gebalanceerd, mindful bewustzijn.
– Vriendelijkheid opent ons hart voor lijden, zodat we onszelf kunnen geven wat we nodig hebben.
-Gedeelde menselijkheid opent onszelf naar anderen, zodat we weten dat we niet alleen zijn.
-Mindfulness opent ons naar het huidige moment, zodat we onze ervaring met groter gemak kunnen accepteren.

Zelfcompassie kan, net als mindfulness, geleerd worden. Het geeft emotionele stevigheid en veerkracht. Het staat ons toe onze tekortkomingen toe te geven, onszelf te vergeven, onszelf te motiveren met vriendelijkheid, voor anderen te zorgen, en dus volledig menselijk te zijn.

Onderzoek toont aan dat zelfcompassie zorgt voor meer emotioneel welbevinden, minder gevoelens van ongerustheid of depressie, het kunnen handhaven van gezonde gewoontes als goed eten en lichaamsbeweging en goede persoonlijke relaties.

Kijk eens naar dit informatiefilmpje dat Marie Kempe en ikzelf hebben gemaakt, met dank aan Hans Schuurman: 

Klik hier om de zelfcompassie-test te doen.
Voor de Nederlandstalige test klik hier.