Mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het ontwikkelen van aandacht voor het hier en nu in een niet oordelende, milde en open houding. Merk eens op hoeveel van onze handelingen op de automatische piloot gaan. En hoe vaak we een situatie anders willen laten zijn dan ze is, wat stress en spanning in jezelf veroorzaakt. En wat kunnen we kritisch zijn over onszelf… Mindful zijn betekent te leven IN het moment en UIT je hoofd.
We vinden het heel normaal dat we ons lijf fit houden, dat we gezond eten, maar het onderhouden van ons hoofd zit daar niet bij. Om die reden noem ik het mentale fitness training. Mentaal onderhoud hoort net zo bij een gebalanceerd leven als tanden poetsen, douchen etc.. Sommigen spreken daarom van mentale hygiëne.

Voor wie?

Voor wie last heeft van stress, vermoeidheid, overspannenheid, burn-out, slaapproblemen, onrust, piekeren en negatief denken, depressieve en angstklachten, (onverklaarde) lichamelijke klachten of (chronische) pijn kan mindfulness bijdragen aan een betere kwaliteit van leven. Maar ook voor wie bewuster wil leven of wil leren mediteren is dit een goede investering.

Ook is het goede investering voor bedrijven. Een gezonde en gelukkiger medewerker is een betere medewerker.

Specifiek voor artsen geef ik ook workshops en trainingen, hierover verder op de site meer informatie.

Klik voor particulieren, bedrijven en artsen/arts-assistenten.

Hoe werkt dat dan?

Negatieve emoties geven stress. Teveel stress geeft een verstoring in de neuro-hormonale balans van het lichaam. Dit geeft weer (mede) aanleiding tot lichamelijke en psychische klachten. Deze klachten leiden tot meer stress, waardoor je lichaam meer spanning opslaat etc… Mindfulness zorgt ervoor dat deze stresscyclus doorbroken wordt. De helpende factoren zijn niet-oordelen, geduld, eindeloos opnieuw beginnen, vertrouwen, niet-streven, acceptatie, loslaten en vriendelijkheid/mildheid. Dit worden ook wel de principes van mindfulness genoemd. Mindfulness is niet alleen meditatie op een kussentje. De bedoeling is dat men het geleerde in het dagelijkse leven kan gebruiken.

Heel concreet is het een manier om onze geest te trainen en ons bewustzijn daarmee te ontwikkelen. Hierdoor leer je jezelf beter kennen, ga je steeds subtieler voelen hoe automatische patronen werken bij jou, en kun je steeds beter afstemmen op wat de situatie op dat moment van je verlangt.

In de groepsbegeleiding wordt een algemene format gebruikt. Het voordeel is dat daardoor de aandacht van de inhoud van ieders problematiek wordt afgeleid en je wordt uitgenodigd te concentreren op hoe de processen werken die jouw stress bewerkstelligen.

Oorsprong

De oorsprong van mindfulness ligt in de boeddhistische psychologie en is al duizenden jaren oud. Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is vanuit het boeddhisme in de jaren ’70 in Amerika ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, microbioloog van origine. Samen met aspecten uit de cognitieve therapie is dit door Mark Williams, Zindel Segal en John Teasdale samengevat in een 8-weken programma MBSR/MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy).

Regelmatig organiseer ik de training overdag. Dit is niet altijd een populaire, maar wel een bewuste keuze. Onze energie is overdag vaak beter dan ’s avonds. Als je jezelf een mindfulness training gunt, waarom dan niet de training volgen op het moment dat je beter kunt opnemen? Als je werkt, zijn er wellicht mogelijkheden om je werkdag -deels- te schuiven, of je extra vrije uren op te nemen? Of wellicht is de werkgever bereid in jouw uren te investeren, omdat ze daarmee een gezondere medewerker terugzien.  Zie het in elk geval als een cadeau aan jezelf! En omdat het niet altijd lukt, zijn er ook avondtrainingen;-).

Kennismaking-verdieping
Agenda
Contact-/aanmeldformulier