Mindful Zelfcompassie (volwassenen + jongeren)

DEZE TRAINING BESTAAT UIT EEN VOLWASSEN EN JONGEREN VARIANT.

VOOR VOLWASSENEN HEET DEZE OFFICIEEL MINDFUL ZELFCOMPASSIE (Mindful Self-Compassion). Deze prachtige training is gebaseerd op het baanbrekende onderzoek van Kristin Neff en het klinische perspectief van Christopher Germer.

Inmiddels is er ook voor jongeren (pubers en jong-volwassenen) een training ontwikkeld die op dezelfde componenten rust, maar afgestemd is op deze leeftijdscategorieën. Zie verder naar beneden voor meer.

Compassie, en dan met name compassie voor jezelf, wordt steeds meer erkend als een van de werkzame ingrediënten van acceptatiegerichte methoden en vooral van mindfulness-training. Deze training brengt compassie, een belangrijk ingrediënt van mindfulness, naar het alledaagse leven: naar de momenten dat we moeilijkheden en stress op het werk ervaren, ons afgewezen voelen, met fysieke beperkingen geconfronteerd worden, met financiële moeilijkheden of zaken als verlies, verdriet en emotionele pijn.

De drie kerncomponenten van zelfcompassie zijn vriendelijkheid naar jezelf, een gevoel van gedeelde menselijkheid, en een gebalanceerd, mindful bewustzijn. Vriendelijkheid opent ons hart voor lijden, zodat we onszelf kunnen geven wat we nodig hebben. Gedeelde menselijkheid opent onszelf naar anderen, zodat we weten dat we niet alleen zijn. Mindfulness opent ons naar het huidige moment, zodat we onze ervaring met groter gemak kunnen accepteren. Samen omvatten ze een toestand van warme, verbonden aanwezigheid op de moeilijke momenten van onze levens.

Zelf-compassie kan, net als mindfulness, door iedereen geleerd worden, zelfs door degenen die in hun kindertijd onvoldoende affectie ontvingen of degenen die zich oncomfortabel voelen als ze goed voor zichzelf zijn. Het is een houding van moed om op te staan tegen schade, inclusief de schade die we onszelf aandoen door zelf-kritiek, zelf-ontkenning of zelf-absorptie. Zelf-compassie geeft emotionele stevigheid en veerkracht, en staat ons toe onze tekortkomingen toe te geven, onszelf te vergeven, onszelf te motiveren met vriendelijkheid, voor anderen te zorgen, en volledig menselijk te zijn.

Snel groeiende onderzoeksresultaten tonen helder aan dat zelfcompassie samenhangt met emotioneel welbevinden, minder ongerustheid, een afname van gevoelens van depressie, het handhaven van gezonde gewoontes als goed eten en lichaamsbeweging, en goede persoonlijke relaties.

Kijk eens naar dit informatiefilmpje dat Marie Kempe en ikzelf hebben gemaakt, met dank aan Hans Schuurman: 

Klik hier om de zelfcompassie-test te doen.
Voor de Nederlandstalige test klik hier.

VRIENDEN WORDEN MET JEZELF (MFY, Making Friends with Yourself)

Dit is de training voor Jongeren en Jong Volwassenen.  Deze is ontwikkeld en wordt gegeven door Lorraine Hobbs, directrice van the Youth and Family Programs,  University of California San Diego Center for Mindfulness, en Karen Bluth, wetenschappelijk onderzoeker en Associate Director of the Program on Integrative Medicine at University of North Carolina, Chapel Hill.

De training is gebaseerd op de training van Kristin Neff en Chris Germer en op een fantastische manier aangepast voor deze kwetsbare doelgroep . Er wordt echt ingespeeld op de belevingswereld van deze jongeren, met het uitgangspunt dat het brein op die leeftijd anders werkt dan het volwassenen brein.

Tieners, pubers, jongvolwassenen groeien op in een turbulente wereld met heel veel druk en stress. Kiezen begint al als je naar de middelbare school gaat en dan houdt het niet meer op. Welke vakken ga je doen, wat ga je na je eindexamen doen? Vaak heb je geen idee. Dan ben je gaan studeren en is het niet wat je dacht, of de druk om te presteren is hoog,  je wilt er in je leeftijdsgroep wel bij horen en ook dat levert druk op. Wie heeft niet eens iets gedaan waar hij/zij eigenlijk niet achter stond maar deed het omdat de anderen het ook deden? En na het afstuderen een baan zoeken, help, hoe doe je dat?? En het leven gaat intussen gewoon door, en dat levert onzekerheid op en vaak veel zelfkritiek.

Het  burnout-% onder jongeren is erg hoog en ook het % zelfmoordpogingen is gigantisch.75% van psychische klachten begint voor het 24e levensjaar. 1 op de 5 jongeren heeft op de 19e levensjaar al eens ernstige psychische klachten gehad zoals depressie of een angststoornis.
Beoefening toont in deze doelgroep van 12-25 jaar een 32% reductie in depressie aan.
Groepen worden geformeerd op leeftijd van 12-14, 14-17, 18-25 .
Meer informatie vind je op http://www.mindfulselfcompassionforteens.com/

Bij het Instituut I AM van David Dewulf in Destelbergen, België geef ik 27 en 28-10-2018 een 2-daagse nascholing voor mindfulness trainers.  Interesse? Schrijf je in via: https://aandacht.be/mindful-trainersopleidingen/opleiding-tot-jongerentrainer/nascholing-zelfcompassie-

Voor wie reeds bekend is met Mindfulness en/of Mindful Zelf-Compassie is er de mogelijkheid van terugkomavonden en stiltedagen.

Kijk in de agenda voor de data.

Voor meer informatie of om je aan te melden klik hier.

Klik hier voor particulierenbedrijven en artsen/arts-assistenten.
Als je meer wilt weten kan dat middels een kennismakingsafspraak.